Vmbo met leerachterstanden en praktijkonderwijs
Praktijkonderwijs is een zelfstandige schoolsoort en bedoeld voor leerlingen die overwegend een orthopedagogische en orthodidactische benadering behoeven. Voor praktijkonderwijs zijn nog steeds de landelijke criteria van toepassing.
Tot en met het schooljaar 2021-2022 bestond in Midden-Holland & Rijnstreek het arrangement lwoo voor leerlingen vmbo met een ondersteuningsbehoefte op leerachterstanden. Met ingang van schooljaar 2022-2023 geeft het samenwerkingsverband geen arrangementen per leerling meer af. Wel krijgen deze leerlingen nog steeds ondersteuning op de leerachterstanden op de vo-school. De vo-school wil dus graag weten welke vmbo-leerling leerachterstanden heeft. Lees onderstaande informatie goed door!
Wat verandert er dit jaar
In het OKR zijn wijzigingen doorgevoerd. Er zijn nu aparte tabbladen 4b voor Pro en lwoo. Voortaan kies je in het OKR bij het advies als volgt:
- Regulier of gespecialiseerd onderwijs
- Het schooladvies
- Indien je Praktijkonderwijs kiest, klapt tabblad 4b open
- Indien je vmbo kiest, kan je lwoo aanvinken. Dan klapt tabblad 4b open. Doe dat zeker bij vmbo-basis en vmbo-kader of de combinatie hiervan
- Graag je aandacht voor het volgende:
- Door de wet Doorstroomtoets zijn de werkwijzen bij de advisering veranderd. Let svp op bij de leerlingen met het advies Praktijkonderwijs. Sommige leerlingen hoeven de doorstroomtoets niet te maken. Leerlingen die de doorstroomtoets wel maken, krijgen automatisch de score ‘Pro/vmbo-basis’. Pas dan niet het schooladvies automatisch aan, maar kijk goed naar wat de leerling nodig heeft. Als de leerling voldoet aan de criteria voor Praktijkonderwijs (volgens de landelijke normen voor leerachterstanden en IQ), adviseer dan svp ook het enkelvoudige advies Praktijkonderwijs.
- De sectorraad Praktijkonderwijs heeft een nieuwe website gelanceerd: Daarom Praktijkonderwijs
- Voor leerlingen met leerachterstanden /lwoo is het SWV-VO uit de route. De vo-scholen bieden nog wel lwoo!
- Voor praktijkonderwijs blijven de bestaande werkwijzen intact: elke leerling heeft een toelaatbaarheidsverklaring pro vanuit het SWV-VO nodig.
- In de regio Rotterdam (inclusief Lekkerkerk en Nieuwerkerk a/d IJssel) gelden voor de aanvraag van lwoo nog de landelijke criteria inclusief een IQ-onderzoek. Voor een leerling voor wie in onze regio geen IQ-onderzoek is vereist en die van plan is naar een school in de regio Rotterdam te gaan geldt: zorg dat ouders hun kind tijdig aanmelden bij de VO-school aldaar, dan zorgt de VO-school ervoor dat er alsnog een IQ-onderzoek wordt uitgevoerd.
Tijdspad
Meld alle Pro-leerlingen aan via het Startformulier in OT uiterlijk 15 november. Dit betekent dat dan ook het gesprek met de ouders moet hebben plaatsgevonden.
Indien je twijfelt over welk advies je moet geven voor een leerling, vmbo met leerachterstanden of praktijkonderwijs, dan kun je dit overleggen met vertegenwoordigers van de vmbo- en pro-scholen bij de ‘Bespreking twijfeldossiers’. Deze zijn gepland op:
- Midden-Holland:
- Maandag 25 november 2024, 15.30 tot 17.00 uur, Het Segment, Van Bergen IJzendoornpark 43, Gouda
- Rijnstreek:
- Maandag 4 november 2024, 15.30-17.00 uur, Groene Hart Praktijkonderwijs Alphen
Aanmelding
In het document Aanmeldingsprocedure voor Pro vind je antwoorden op hoe je leerlingen voor Pro kunt onderkennen en hoe je de leerlingen aanmeldt voor de benodigde ondersteuning.
In het document Aanmeldingsprocedure voor vmbo met leerachterstanden vind je antwoorden op hoe je leerlingen vmbo met leerachterstanden kunt onderkennen en hoe je de leerlingen aanmeldt voor de benodigde ondersteuning.
In de ‘Regeling screenings- en testinstrumenten lwoo en pro 2025-2026‘ vind je de lijsten met toegestane instrumenten om onder andere intelligentie en sociale emotie te meten voor de leerlingen met het advies praktijkonderwijs.
Het signaleren van leerlingen voor vmbo met leerachterstanden en voor praktijkonderwijs: een beschrijving van de algemene kenmerken die een leerling zou moeten tonen per schooltype vind je in deze brochure.
Informatie over de aanvullende procedures voor leerlingen met een ondersteuningsbehoefte.